Puhelinliittymä

Ohjeita puhelin- ja laajakaistaliittymän toimivuus- ja saatavuusongelmissa

Tökkiikö netti ja pätkiikö puhelut? Eikö puhelinliittymä toimi sovitulla tavalla? Tältä sivulta löydät ohjeita ja neuvoja useampiin ongelmatilanteisiin.

Olethan ollut yhteydessä operaattorisi asiakaspalveluun? Ongelmatilanteessa tulee aina ensimmäiseksi olla yhteydessä omaan operaattoriin. Voit saada neuvoja ja tietoa esimerkiksi käyttämästäsi päätelaitteesta tai liittymäsi toiminnan parantamisesta.

Jos liittymän toiminta ei vastaa sitä, mitä olet sopinut operaattorisi kanssa, voi kyseessä olla viestintäpalvelun virheestä. Traficom ei käsittele operaattorin ja asiakkaan välistä sopimussuhdetta tai korvausta koskevia asioita.

Kuluttajaneuvonta (Ulkoinen linkki)voi auttaa, jos et pääse yhteisymmärrykseen operaattorisi kanssa. Tutustu myös tarvittaessa kuluttajaneuvonnan Reklamaatioapuriin (Ulkoinen linkki).

Matkapuhelinliittymäni ei toimi sisätiloissa

Toimi seuraavasti:

Matkapuhelinliittymäni tai mobiilinettini (esim. mokkula) ei toimi ulkotiloissa tai maastossa

Matkaviestinverkon kuuluvuus riippuu tukiasemien sijainnista ja tiheydestä alueella. Kuuluvuuden voit tarkistaa operaattorisi nettisivuilta löytyvästä kuuluvuuskartasta. 

DNA, Kuuluvuus (Ulkoinen linkki) 
Elisa, Kuuluvuus  (Ulkoinen linkki)
Telia, Verkkokartta (Ulkoinen linkki)

Operaattoreilla ei ole velvoitetta rakentaa kattavaa peittoaluetta, mutta operaattorille kannattaa kuitenkin kertoa kuuluvuusongelmista.

Mobiilinettini (esim. mokkula) ei toimi sisätiloissa

Toimi seuraavasti:

Lähde Traficom