Puhelinliittymä

Valitse itsellesi sopivin puhelinliittymä

Ensimmäinen askel sopivan puhelinliittymän valinnassa on kartoittaa omat tarpeesi. Kuinka paljon käytät puhelinta puheluihin, tekstiviesteihin ja mobiilidataan? Jos käytät puhelinta pääasiassa puheluihin, perinteinen puhepaketti saattaa olla sopivin. Jos taas käytät puhelinta enimmäkseen internetin selaamiseen ja sovellusten käyttämiseen, dataliittymä on oikea valinta.

Prepaid vs. laskutusliittymä
Prepaid-liittymä on hyvä vaihtoehto, jos haluat pitää kulut tiukasti hallinnassa. Prepaid-liittymissä maksat etukäteen tietyn summan, jonka voit sitten käyttää puheluihin, tekstiviesteihin ja dataan. Laskutusliittymä puolestaan tarjoaa enemmän joustavuutta, sillä maksat käytön mukaan jälkikäteen. Laskutusliittymät sopivat erityisesti paljon puhelinta käyttäville, jotka arvostavat mukavuutta ja jatkuvaa palvelua.

Pakettitarjoukset
Monet operaattorit tarjoavat erilaisia pakettitarjouksia, jotka sisältävät puheluita, tekstiviestejä ja dataa kiinteään kuukausihintaan. Nämä paketit voivat olla erittäin kustannustehokkaita, jos käytät puhelinta monipuolisesti. Kannattaa vertailla eri operaattoreiden tarjouksia ja valita paketti, joka vastaa parhaiten tarpeitasi.

Ohjeita puhelin- ja laajakaistaliittymän toimivuus- ja saatavuusongelmissa

Tökkiikö netti ja pätkiikö puhelut? Eikö puhelinliittymä toimi sovitulla tavalla? Tältä sivulta löydät ohjeita ja neuvoja useampiin ongelmatilanteisiin.

Olethan ollut yhteydessä operaattorisi asiakaspalveluun? Ongelmatilanteessa tulee aina ensimmäiseksi olla yhteydessä omaan operaattoriin. Voit saada neuvoja ja tietoa esimerkiksi käyttämästäsi päätelaitteesta tai liittymäsi toiminnan parantamisesta.

Jos liittymän toiminta ei vastaa sitä, mitä olet sopinut operaattorisi kanssa, voi kyseessä olla viestintäpalvelun virheestä. Traficom ei käsittele operaattorin ja asiakkaan välistä sopimussuhdetta tai korvausta koskevia asioita.

Kuluttajaneuvonta (Ulkoinen linkki)voi auttaa, jos et pääse yhteisymmärrykseen operaattorisi kanssa. Tutustu myös tarvittaessa kuluttajaneuvonnan Reklamaatioapuriin (Ulkoinen linkki).

Matkapuhelinliittymäni ei toimi sisätiloissa

Toimi seuraavasti:

Matkapuhelinliittymäni tai mobiilinettini (esim. mokkula) ei toimi ulkotiloissa tai maastossa

Matkaviestinverkon kuuluvuus riippuu tukiasemien sijainnista ja tiheydestä alueella. Kuuluvuuden voit tarkistaa operaattorisi nettisivuilta löytyvästä kuuluvuuskartasta. 

DNA, Kuuluvuus (Ulkoinen linkki) 
Elisa, Kuuluvuus  (Ulkoinen linkki)
Telia, Verkkokartta (Ulkoinen linkki)

Operaattoreilla ei ole velvoitetta rakentaa kattavaa peittoaluetta, mutta operaattorille kannattaa kuitenkin kertoa kuuluvuusongelmista.

Mobiilinettini (esim. mokkula) ei toimi sisätiloissa

Toimi seuraavasti:

Lähde Traficom